Om jullie op de hoogte te houden van wat er is besproken tijdens de ledenlunch volgt hieronder een kort overzicht. Wil je hier ook wat over kwijt of heb je er een vraag over: laat het ons weten!
Gerjan Meijer opent de (online) vergadering en heet de deelnemers welkom.
De ledenwerfactie waarbij je een cadeaubon van 25 euro kunt verdienen, loopt nog tot 2 april. Zorg dat collega’s die belangstelling hebben zich aanmelden!
Akkoord CAO: de FNV heeft niet meegetekend; zij geven aan dat zij zijn buitengesloten. Dat is een verkeerd beeld over het proces en wij benadrukken dat de FNV tot en met het onderhandelingsakkoord heeft meeonderhandeld. Na interne beraadslaging bij het FNV besloot men daar niet mee in zee te gaan.
De Algemene Ledenvergadering van aKtief vindt plaats op 2 april in Apeldoorn. Tijdens deze vergadering zullen Gerjan Meijer en Mark Visser aftreden als bestuurslid. Jan Auke Wolters volgt Mark op als bestuurslid vanuit de OR. Op dit moment hebben we nog steeds twee vacatures, te weten: algemeen lid en voorzitter. De uren voor het bijwonen van de vergadering kunnen geboekt worden op code K.IM/03.15 (directe activiteiten, vakbondswerk niet or). In artikel 7.2 cao staat vermeld dat voor bijzondere taken jaarlijks 120 uur beschikbaar zijn (als buitengewoon verlof) voor het voor bijwonen van de vergadering van vakorganisaties (onder voorwaarden). Wanneer een leidinggevende bezwaar maakt tegen het deelnemen aan de vergadering, neem dan contact op met Albert.
Gisteren vond de algemene jaarvergadering van de post-actieven plaats. Gerjan Meijer en Albert van der Smissen hebben de vergadering bijgewoond. Tijdens het middagprogramma werd vanuit het AC een presentatie over de ontwikkelingen op gebied van pensioen gegeven. Ga je binnenkort met pensioen? Dan kun je je nu alvast aanmelden als post actief lid.
OR
Jan Auke Wolters licht toe dat in het overleg met de voorzitter RvB en directeur P&O de OR over een aantal onderwerpen is bijgepraat, waaronder toekomst vast fundament en KITA (BOI). Door Robert Rijlaarsdam werd een presentatie gegeven over de bezettingsgraad op de vestigingen: 53% is daadwerkelijk twee dagen op kantoor. Verder kwam aan de orde: de financiële situatie, huisvesting, arbo, integriteitsbeleid. Er was een hernieuwde kennismaking met Cora en er werd kennisgemaakt met Vincent Sigmund (directeur ODR).
Maandag vindt de overlegvergadering plaats. Op de agenda staan twee instemmingsverzoeken: arbobeleid en bedrijfskleding.
De OR heeft samen met de bonden meegelezen en feedback gegeven bij/op de cao-teksten/ Kadasterdagen uren: de reisuren worden aangemerkt als werktijd (uren schrijven van deur tot deur). Dit wordt toegelicht in de eerstvolgende managementmail.
– Afbouwen vergoedingsregeling jubilea etc./verschil bedrag bij interne/externe locatie: hier is binnen het bestuur over gesproken, Albert van der Smissen komt daar op terug.
GOAAK (nieuwe naam: ‘Vakbondsoverleg’)
Samen met de OR (op vrijwillige basis, waarvoor hulde!) heeft Albert gewerkt aan het vaststellen van de teksten voor de cao. De FNV is hierbij niet uitgenodigd door werkgever, CNV was verhinderd wegens andere prioriteiten. Het beleidshuis werd genoemd als zijnde onderdeel van de cao. Dat is echter niet zo; dat betreft interne communicatie binnen Kadaster waar vakbonden geen inzage in of zeggenschap over hebben.
Vanmiddag: voorlichting over ERP. Als blijkt dat het een reorganisatie is met rechtspositionele gevolgen, zal het advies zijn het neer te leggen bij de OR. Er is nog geen nieuwe salariskaart beschikbaar. Dit is onderwerp van gesprek in het vakbondsoverleg. De afspraak over een ondergrens bij het minimum salaris is niet goed verwerkt; de tabellen zijn daarom niet akkoord bevonden. We verwachten in de loop van volgende week duidelijkheid.
Een lid stelt een vraag over hybride werken: zijn manager vindt dat zijn medewerkers minimaal tweemaal per week op kantoor moeten werken. Als dat niet wordt nageleefd volgt een sanctie middels afkeuren vergoeding woonwerkverkeer. Jan Auke bevestigd dat een minimale aanwezigheid van twee dagen de richtlijn is. Maatwerk is mogelijk in overleg met manager. Als je er niet uitkomt, neem dan contact op met Fieke Fenneman (of haar opvolgster) om de regels toe te laten lichten. E.e.a. staat los van wel/niet goedkeuren van reiskosten.
Datum ALV: woensdag 2 april 2025 (locatie De Grift, Apeldoorn, aanvang 10.00 uur.)